GHID PRIVIND SISTEMUL DE RECOMANDARE ȘI PROMOVAREA PE PLATFORMA Market Garage
GHID PRIVIND SISTEMUL DE RECOMANDARE ȘI PROMOVAREA PE PLATFORMA Market Garage
Regulamentul EU 2022/2065 privind o piata unica pentru serviciile digitale (cunoscut sub denumirea de „Regulamentul DSA”) aplicabil incepand cu 17 februarie 2024, vizeaza crearea unui set de reguli prin care se urmareste consolidarea pieței unice a serviciilor digitale, promovarea inovarii si a competitivitatii mediului online european. In baza Regulamentului DSA, Market Garage informeaza despre modul in care Sistemul de recomandarea al platformei Market Garage functioneaza, respectiv modul in care acesta influenteaza afisarea informatiilor in platforma Market Garage.
Prezentul Ghid privind Sistemul de recomandare și Promovarea pe platforma Market Garage („Ghidul”) face parte din Termenii si Conditiile Market Garage, iar toti termenii utilizati cu majuscule in prezentul au semnificatiile ce le sunt atribuite in Termeni si Conditii, daca nu se prevede altfel mai jos. Ghidul este structurat dupa cum urmeaza:
Partea 1. Principalii parametrii ai Sistemului de recomandarea
Partea 2. Promovarea in platforma Market Garage
PARTEA 1. PRINCIPALII PARAMETRI AI SISTEMULUI DE RECOMANDARE
Pentru clasificarea, ordonarea, sortarea si afisarea produselor, pe platforma Market Garage sunt folositi anumiti parametrii principali care fac parte din Sistemul de recomandare al platformei Market Garage si care determina ierarhia produselor intr-un mod nearbitrar:
1. Principalii parametri de listare a produselor
Pentru listarea implicita a produselor pe platforma Market Garage se foloseste un algoritm de machine learning ce stabileste un scor de popularitate dupa care sunt ordonate produsele. Principalii parametri pentru ordonarea produselor sunt: numarul de pagini de produs vizualizate, numarul de adaugari la favorite, numarul de adaugari in cos, numarul de comenzi, pretul produsului, noutatea produsului, numarul de review-uri pentru produs, rating-ul produsului. Algoritmul nu tine cont de comerciant.
In plus, anumite produse pot beneficia de o pozitie privilegiata sau mai buna in afisarea in platforma Market Garage ca urmare a unei plati directe efectuate de comerciant. Aceste produse vor fi marcate in mod corespunzator cu eticheta „Promovat”.
2. Principalii parametrii de cautare
Pentru listarea produselor in platforma Market Garage ca urmare a introducerii unor cuvinte-cheie in baza de cautare sau ca urmare a alegerii unor optiuni din meniu sau alte actiuni similare, sunt avuti in vedere urmatorii parametrii principali: relevanta text (scor reprezentat de matching-ul dintre termenul de cautare si datele produsului), popularitatea produsului in platforma Market Garage. Top produse sunt reordonate folosind un algoritm de machine learning in vederea imbunatatirii relevantei cautarilor.
Ordonarea produselor poate fi influentata prin alegerea unuia dintre filtrele de ordonare/sortare disponibile in platforma Market Garage (e.g., Cele mai noi, Pret crescator, Pret descrescator).
1
In plus, anumite produse pot beneficia de o pozitie privilegiata sau mai buna in afisarea in platforma Market Garage ca urmare a unei plati directe efectuate de comerciant. Aceste produse vor fi marcate in mod corespunzator cu eticheta „Promovat”.
3. Principalii parametrii de stabilire a „ofertei principale”
Stabilirea „ofertei principale”
Deoarece pe Platforma Market Garage este posibil sa se comercializeze produse cu caracteristici si specificatii identice de catre mai multi comercianti, pentru a preveni listarea aceluiasi produs de mai multe ori se foloseste funcția de asociere produse.
Astfel, in cazul in care pentru un produs exista mai multe oferte, acestea se afiseaza in pagina produsului intr-o anumita ordine, stabilita pe baza parametrilor detaliati mai jos. Oferta care obtine cel mai bun scor ca urmare a aplicarii algoritmului va fi “oferta principala”, adica oferta care apare in dreapta paginii, langa imaginea produsului. Celelate oferte vor fi fi prezentate in ordinea stabilita de algoritm sub imaginea produsului.
In prezent, principalii parametri pentru stabilirea „ofertei principale” sunt:
- Disponibilitatea produsului in stocul comerciantului
- Daca produsul vandut de mai multi comercianti are aceeasi disponibilitate, atunci urmatorii parametrii principali vor fi avuti in vedere:
- pretul de vanzare oferit de comerciant (elementul de baza)
- alti indicatorii de performanta: rating comerciant (nota obtinuta de catre comerciant la
chestionarul Market Garage ce monitorizeaza satisfactia clientilor), rata finalizare (calculata ca raportul dintre numarul de comenzi plasate in plaforma Market Garage si numarul de comenzi efectiv finalizate intr-o perioada de timp), viteza medie de livrare (de la predarea comenzii de catre curier clientului, in cazul comenzilor livrate cu AWB emis din platforma și momentul expunerii comenzii), taxa de livrare, etc.
In cazul in care toti indicatorii sunt identici (inclusiv pretul), ordinea ofertelor va fi stabilita in functie de vechime, astfel incat va avea prioritate pentru stabilirea „ofertei principale” oferta cu cea mai mare vechime in platforma Market Garage.
In ierarhizarea produselor, „oferta principala” are alocat butonul „adauga in cos”. Respectiv, la cautarea unui produs in platforma Market Garage, va fi afisat in lista de produse produsul care este alocat pentru „oferta principala”. Prin apasarea butonului „adauga in cos” din lista de produse, este adaugat in cos produsul aferent „ofertei principale”.
Stabilirea „ofertei principale” in cazul pachetelor promo bundle si promo gift
In cazul pachetelor promo bundle, scorul pentru calificarea unei oferte drept „oferta principala” va fi calculat pe baza componentelor pentru produsul principal din pachet (de exemplu, pentru un pachet format din cuptor si hota, se vor avea in vedere componentele pentru cuptor).
In cazul pachetelor promo gift, scorul pentru calificarea unei oferte drept „oferta principala” va fi calculat pe baza componentelor produsului principal din pachet (inclusiv taxa de transport), la care se adauga taxa
2
de transport a produsului cadou. Daca sunt produse cadou la alegere, se adauga taxa aferenta cadoului cu valoarea cea mai mare.
Modificari temporare
Ca regula, modificarile temporare (ex. perioada campaniilor, cu exceptia campaniei Black Friday), aplicarea filtrelor, serviciile disponibile pe Platforma Market Garage (ex. Market Garage Genius) nu afecteaza modalitatea de calcul si aplicare a algoritmului. Voucherele nu vor intra in calculul algoritmului si nu vor afecta calcularea scorului. Pe durata anumitor campanii, cum ar fi campania Black Friday, pentru produsele inscrise in campanie, la stabilirea ordinii in care sunt afisate ofertele nu se tine cont de criteriul disponibilitatii
4. Alte componente relevante in afisarea informatiilor in platforma Market Garage
In platforma Market Garage sunt folosite diverse etichete cu scopul de a evidentia informatiile despre oferte si pentru a oferi ajutor Utilizatorilor/Clientilor in achizitionarea produselor. Sunt luati in considerare factori diversi atunci cand se identifica produsele eligibile pentru etichetele acordate.
Cu titlu de exemplu, folosim eticheta „Super Pret" pentru a marca un produs al carui pret in platforma Market Garage este la un nivel competitiv raportat la pretul oferit online de comerciantii relevanti pentru Market Garage. Similar, folosim eticheta „Top Favorite” pentru a marca produsele care sunt adaugate ca favorite in categoria lor de produse.
In plus, in platforma Market Garage produsele pot fi organizate in diverse categorii, cum ar fi „Produse cumparate frecvent”, „Produse de sezon pentru tine”, „Pentru casa ta”, „Produse promovate”, „Iti mai recomandam si”. Tinem cont de diversi parametrii principali de afisare a categoriilor si incadrare a produselor in aceste categorii, cum ar fi: informatii de context (ex. titlul produsului, caracteristici, marca, pret) sau informatii de navigare (ex. vizualizarea de produse, adăugarea de produse în coș, comenzi, etc.).
PARTEA 2. PROMOVAREA IN PLATFORMA Market Garage
In plus fata de pozitii favorabile in listare pentru produse (a se vedea Partea 1 de mai sus), in platforma Market Garage pot fi regasite si alte comunicari cu caracter publicitar, adica informatii/imagini/mesaje promovate contra unei remuneratii primite de Market Garage. Cu titlu de exemplu, astfel de comunicari cu caracter publicitar pot aparea sub forma de bannere publicitare in prima pagina. Acestea vor fi semnalizate prin etichete specifice, de tipul „Promovat”/„Sponzorizat”.
In plus, in platforma Market Garage vor fi disponibile si informatii suplimentare cu privire la: (i) persoana in numele careia este prezentata comunicarea cu caracter publicitar, (ii) persoana care a platit pentru aceasta promovare si, daca va fi cazul (iii) parametrii principali utilizati pentru a determina de ce o anumita comunicare cu caracter publicitar este afisata in platforma.