Unde și cum poți reclama conținut ilegal. Regulamentul privind serviciile digitale (Digital Services Act)
De acum, în calitate de client Market Garage ai la dispoziție, potrivit Regulamentului privind serviciile digitale, un formular de contact prin care poți semnala conținutul ilegal. Digital Services Act (DSA) face referire la conținutul, produsele, serviciile și activitățile ilegale, reprezentate în mod special de: produse nesigure și/sau ilegale, înșelăciuni sau fraude, încălcări ale proprietății intelectuale, protecția datelor și încălcarea confidențialității, serviciile platformei. Mai jos, regăsești toate informațiile necesare despre Regulamentul privind serviciile digitale, ce înseamnă mai exact conținut ilegal și unde și cum îl poți reclama.
- Ce este Regulamentul privind serviciile digitale (Digital Services Act)
- Coordonatorul la nivel național
- Ce aduce nou Regulamentul privind serviciile digitale
- Conținut ilegal
- Cine poate sesiza Market Garage
- Cum poate fi raportat conținutul ilegal
- Sistemul intern de soluționare a plângerilor
- Ce este Regulamentul privind serviciile digitale (Digital Services Act)
În scopul unei armonizări cât mai bune a cadrului legislativ din domeniul digital și creării unui spațiu digital mai sigur pentru utilizatori, la nivel european a fost adoptat REGULAMENTUL (UE) 2022/2065 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale/DSA). Acesta își produce efectele începând cu data de 25 august 2023 și se va aplica în toate statele membre începând cu data de 17 februarie 2024.
Astfel, Comisia Europeană, a decis realizarea și implementarea unui set de reguli comune cu impact asupra societății informaționale și, în special furnizorilor de servicii de intermediere care are aplicabilitate directă la nivelul României / Bulgariei / Ungariei, fără a fi necesare alte demersuri.
Regulamentul privind serviciile digitale întărește ideea potrivit căreia un comportament responsabil și diligent din partea furnizorilor de servicii intermediare este esențial pentru un mediu online sigur, previzibil și de încredere și pentru a permite cetățenilor Uniunii și altor persoane să își exercite drepturile fundamentale garantate de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în special libertatea de exprimare și de informare, libertatea de a desfășura o activitate comercială, dreptul la nediscriminare și atingerea unui nivel înalt de protecție a consumatorilor.
2. Coordonatorul la nivel național
La nivel național, a fost desemnată ca și coordonator al serviciilor digitale Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), instituția fiind astfel responsabilă de toate aspectele legate de supravegherea și de asigurarea respectării Regulamentului de către furnizorii de servicii intermediare.
În această calitate, instituția este punct de contact unic în ceea ce privește aplicarea Regulamentului și raportarea unor date și/sau informații către Comisia Europeană și/sau către coordonatorii serviciilor digitale din celelalte state membre.
3. Ce aduce nou Regulamentul privind serviciile digitale
Dintre cele mai importante noutăți aduse de Regulamentul privind serviciile digitale cu impact în activitatea Market Garage amintim următoarele:
- Stabilirea unor puncte unice de contact pentru sesizarea conținutului ilegal;
- Implementarea unui sistem intern de soluționare a plângerilor;
- Obligația de transparență în ceea ce privește moderarea conținutului;
- Apariția notificatorilor de încredere și stabilirea unor fluxuri accelerate în ceea ce îi privește pe aceștia
4. Conținut ilegal
În spiritul Regulamentului privind serviciile digitale, conținutul ilegal trebuie înțeles în sens de informații referitoare la conținutul, produsele, serviciile și activitățile ilegale și în mod special acestea sunt reprezentate de:
Produse nesigure și/sau ilegale
- Informații insuficiente privind comercianții (de ex., atunci când legea impune ca pe ambalaj/etichetă/produs să fie identificate persoanele responsabile pentru punerea produsului pe piață ori producătorul sau distribuitorul etc.);
- Bunuri și servicii reglementate (de ex, sesizări cu privire la bunuri fără licențe/autorizații – medicamente, suplimente alimentare);
- Jucării sau alte produse periculoase;
- Bunuri neconforme, bunuri fără marcaj CE, bunuri cu etichete neconforme etc.
Înșelăciuni sau fraude
- Conturi neautentice/false;
- Listări neautentice/false ale utilizatorilor;
- Imitația sau deturnarea de cont;
- Phishing;
- Scheme piramidale.
Încălcări ale proprietății intelectuale
- Încălcarea drepturilor de autor;
- Încălcarea designului (desene și modele);
- Încălcarea indicațiilor geografice;
- Încălcarea drepturilor de brevet (invenții);
- Încălcarea secretului comercial;
- Încălcarea mărcilor comerciale.
Protecția datelor și încălcarea confidențialității
- Lipsă motiv de prelucrare pentru date;
- Dreptul de a fi uitat;
- Falsificarea datelor;
- Nerespectarea datelor biometrice.
Serviciile platformei
- Bunuri/servicii care nu pot fi oferite pe platformă conform Termenilor și Condițiilor sau prin prisma reglementărilor în vigoare (de ex., produse pentru care platforma Market Garage ar avea nevoie de autorizație);
- Nerespectarea obligațiilor platformei de informare cu privire la sisteme de recomandare, publicitate, cerințe lingvistice (de ex., informații pe site în altă limbă decât limba oficială);
- Nerespectare informării din partea platformei Market Garage cu privire la recenzii (de ex., informare eronată referitoare la faptul că recenziile provin de la o persoană care a achiziționat bunul).
Altele
- Informații pre-contractuale: Lipsă informații pre-contractuale sau privind comercianții care sunt obligatorii potrivit reglementarilor privind contractele la distanță
- Discurs ilegal sau dăunător: defăimare, discriminare, discurs instigator la ură;
- Pornografie sau conținut cu tentă sexuală: materiale sexuale pentru adulți; abuzuri sexuale bazate pe imagini;
- Protecția minorilor: restricții specifice vârstei privind minorii; materiale privind abuzurile sexuale asupra copiilor; ademenirea/atragerea sexuală a minorilor; provocări nesigure;
- Risc pentru securitatea publică: organizații ilegale; riscul de deteriorare a mediului; risc pentru sănătatea publică; conținut terorist;
- Incită la terorism sau la violență: conținut care incită la terorism; daune coordinate; violența bazată pe gen; exploatarea umană; traficul de persoane; incitarea la violență și/sau la ură;
- Efecte negative privind discursul civic sau alegeri politice: dezinformarea; manipularea și/sau denaturarea informațiilor;
- Bunăstarea animalelor: răul produs animalelor; vânzarea ilegală de animale;
- Auto-vătămare: conținut care promovează tulburările de alimentație, auto-mutilare, sinucidere.
5. Cine poate sesiza Market Garage cu privire la conținutul ilegal
În cazul în care, în cadrul platformei Market Garage este identificat conținut ilegal (astfel cum acesta a fost în detaliat mai sus), acesta poate fi raportat atât de către autorități, cât și de către orice persoană fizică sau entitate, inclusiv de titularii de drepturi de proprietate intelectuală.
Pentru a putea fi analizată, sesizarea este necesar să includă o serie de elemente minime și anume:
(a) o explicație suficient de justificată a motivelor pentru care se susține că informațiile în cauză constituie conținut ilegal;
(b) o indicație clară a localizăriiconținutului ilegal, de exemplu URL-ul sau URL-urile exacte sau, dacă este necesar, informații suplimentare care să permită identificarea conținutului ilegal in cadrul platformei Market Garage Marketplace;
(c) numele și adresa de e-mail ale persoanei fizice sau ale entității care transmite notificarea;
(d) o declarație care să confirme că persoana fizică sau entitatea care transmite notificarea are cu bună-credință convingerea că informațiile și susținerile cuprinse în notificare sunt exacte și complete
Fără transmiterea acestor informații, sesizarea va fi considerată incompletă, existând posibilitatea de a rămâne fără răspuns.
6. Cum poate fi raportat conținutul ilegal către Market Garage
Pentru a raporta conținut ilegal, autoritățile, utilizatorii sau orice titular de drepturi poate utiliza formularul de contact de pe MarketGarage.ro, folosind ca motiv ”Sesizări privind conținut ilegal”.
7. Sistemul intern de soluționare a plângerilor
În conformitate cu prevederile DSA, platforma Market Garage oferă celor care au transmis o notificare cu privire la conținut ilegal, pe o perioadă de cel puțin șase luni de la data deciziei (pe care a luat-o cu privire la notificare), acces la un sistem intern de soluționare a plângerilor. Acest sistem presupune permiterea depunerii de plângeri pe cale electronică și în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate la primirea unei notificări sau în legătură cu deciziile luate pe motiv că informațiile furnizate de destinatari constituie conținut ilegal sau sunt incompatibile cu condițiile generale de utilizare a platformei Market Garage.
Astfel, pe platforma Market Garage, aveti posibilitatea să contestați deciziile luate în legătură cu o sesizare transmisă, în termenul menționat, prin intermediul Formularului de contact, folosind ca motiv ”Sistemul intern de soluționare a plângerilor”.
Contestațiile transmise prin intermediul sistemului intern de soluționare a plângerilor vor fi analizate în timp util, în mod nediscriminatoriu, diligent și nearbitrar.
În cazul în care o plângere conține motive suficiente pentru a se considera că decizia sa de a nu da curs notificării este nefondată sau că informațiile la care se referă plângerea nu sunt ilegale și nu sunt incompatibile cu condițiile generale de utilizare ale platformei sau conține informații care indică faptul că comportamentul reclamantului nu justifică măsurile luate, Market Garage va anula decizia inițială fără întârzieri nejustificate și va informa de îndată reclamantul.
De asemenea, aveți dreptul de a opta pentru orice organism de soluționare extrajudiciară a litigiilor care va fi certificat de către ANCOM în vederea soluționării litigiilor legate de deciziile luate de Platforma Market Garage, inclusiv a plângerilor care nu au fost soluționate prin intermediul sistemului intern de soluționare a plângerilor .